این مرکز درسال 1379 با سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان و با اعتبار اهدایی ایشان تاسیس و افتتاح گردید .

درحال حاضر موجودی کتاب مرکز در بخش کودک و نوجوان 9429 جلد می باشد که در دو سالن مطالعه کودک و نوجوان در قفسه های چوبی چیده شده اند .

بخش های مرکز

مساحت مرکز 500 متر مربع می باشد که شامل بخش های ذیل می باشد :

1: سالن مطالعه کودک 2.  سالن مطالعه نوجوان 3 : سالن نمایش و بازی 4 : سالن نمایش فیلم 5 : کلاس کارگاه هنری 6: بخش امانت

7: انبار

 

فعالیتهای مرکز :

این مرکز در حال اجرای فعالیتهای فرهنگی و هنری حقیقی و مجازی در قالب کارگاه های عمومی و تخصصی برای رده های سنی 6 الی 17 سال می باشد .

امکانات ویژه مرکز :

سالن نمایش فیلم مجزا

فضای مجزا برای کارگاه نقاشی

غرفه قفسه بندی شده با درب مجزا رو به محوطه مرکز برای ارائه و فروش محصولات کانون .

امکانات کارگاهی :

یک کارگاه قصه

خدمات فراگیر  : ندارد

روز و ساعت فعالیت :

8 الی 13  / روزهای زوج دختر و روزهای فرد پسر

پرسنل :

یک مربی مسئول رسمی  -یک مربی فرهنگی قراردادی - یک نیروی خدمات قراردادی

شرایط عضویت : داشتن حداقل 6 سال تا 17 سال و پرداخت شهریه 12000 برای عضویت حقیقی .

نشانی

خوزستان . هندیجان شمالی . خ بسیج . جنب شورای شهر . کد پستی 6359164945

تلفن : 52575210

مسئول مرکز : فرهاد عبادی زاده  09166042055

 

 

اخبار مرکز:

 

 

  • 1400/05/31 - 17:40
  • تعداد بازدید: 5773
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

شعر و شاعری را باید به‌عنوان یک مسئولیت نگاه کرد

علیرضا حکمتی شاعر و منتقد ادبی کرمانشاهی گفت: کسانی که وارد دنیای شعر و شاعری می‌شوند، باید به عنوان یک مسئولیت به این مقوله نگاه کنند و در برابر جریان‌ها و اتفاقاتی که در اطرافشان می‌گذرد، نگاه تیزبینانه، موشکافانه و حساس‌تری داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، علیرضا حکمتی، شاعر و منتقد ادبی کرمانشاهی بعد از ظهر شنبه 30 مردادماه در هفتیمن نشست مجازی انجمن شاعران نوجوانِ مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بندر امام خمینی (ره) و ماهشهر که با عنوان «آیینه‌های ناگهان» گفت: افرادی که وارد دنیای شعر و شاعری می‌شوند، باید به عنوان یک مسئولیت به این مقوله نگاه کنند و در برابر جریان‌ها و اتفاقاتی که در اطرافشان می‌گذرد، نگاه تیزبینانه، موشکافانه و حساس‌تری داشته باشند.

حکمتی افزود: گذراز احساسات سطحی، دوست داشتن و دلبستگی، نگاه و توجه ویژه به زندگی و مرگ و حساس بودن شاعران نوجوان به وقایع اطراف‌شان، همه نشان از اندیشه بزرگ و مسئولیت‌پذیری آنان در مقابل زندگی دارد.

این منتقد ادبی ضمن ابراز خرسندی از خوانش اشعار نوجوانان در این نشست، با بیان اینکه مسئولیت‌پذیری به خوبی در شعرها دیده می‌شود، عنوان کرد: در بسیاری از شعرهایی که امروز نوجوانان شاعر خواندند، حوادث تلخ و شیرین اعم از غمگین بودن از اتفاق‌های ناگوار و خوشحال بودن از رویدادهای آینده در اشعار آنان دیده می‌شود و بیانگر این موضوع است که نوجوانان به دوره تکامل یعنی دورانی که با مسائل زندگی و مسئولیت رو به رو می‌شوند، رسیده‌اند.

شاعر مجموعه «رد پای آبی عشق» در  بخش دیگر سخنان خود بیان کرد: هرچند در بحث‌های ادبی، شعری به نام قطعه و طرح ادبی وجود دارد، اما برای نزدیک کردن شعرمان به شعر سپید باید با فاصله گرفتن از قطعه ادبی، رعایت ایجاز و حذف حشو و زوائد، بتوانیم چند پله از آن بالاتر برویم، شعرمان را بخوانیم و در قسمت‌هایی که فکر می‌کنیم توضیحات روشن است، با اضافه کردن آرایه‌های ادبی چون اغراق و تشبیه به شعر آن را به مرز شعریت برسانیم.

این شاعر کرمانشاهی درخصوص آشنایی‌زدایی در شعر اینگونه توضیح داد: در آشنایی‌زدایی باید جای کلمات را عوض کنیم و تلاش کنیم کلمات را از جایی که از نگاه همیشگی انسان‌ها دور است، دوباره بنشانیم و نیز اتفاق‌های قراردادی را بشکنیم و باعث شویم که انسان‌ها به چیزهای تکراری نگاه دوباره‌ای داشته باشند.

شاعر مجموعه «درخت تنها ماند» یادآور شد: شاعر باید با گفتن جملات بدیع مخاطب را به سمت شعر کشانده و او را به اندیشه‌گرایی وادار کند؛ چون اگر موضوع روشن و ساده‌ای تحویل خواننده دهد، با نثر معمولی هیچ تفاوتی ندارد. وقتی کلام از سطح معمولی به ادبی برسد، در آن زمان است که شعر آغاز شده و مخاطب نسبت به شعر توجه و حساسیت بیستری پیدا می‌کند.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت